تاریخ معاصر_سیاسی
تاریخ معاصر_سیاسی

تاریخ معاصر_سیاسی

اتحاد مرکز (متحدین)


متحدین


اتحاد مرکز نامی بود که به دولتهای آلمان ، ایتالیا و اتریش-مجارستان در ابتدای جنگ جهانی اول اطلاق می شد. در اواخر قرن ۱۹ کشورهای قدرتمند قاره‌ی اروپا دست به ایجاد گروه‌بندی‌هایی برای مقابله با یکدیگر زدند.......

  

اتحاد مرکز نامی بود که به دولتهای آلمان ، ایتالیا و اتریش-مجارستان در ابتدای جنگ جهانی اول اطلاق می شد. در اواخر قرن ۱۹ کشورهای قدرتمند قاره‌ی اروپا دست به ایجاد گروه‌بندی‌هایی برای مقابله با یکدیگر زدند. در این میان گروهی از کشورهای نظامی‌گر منطقه تحت عنوان اتحاد مرکز دور یکدیگر جمع شدند. بعدها در اثنای جنگ جهانی اول ، ایتالیا از این گروه جدا شود و به متفقین (گروه رقیب) پیوست. از سویی دیگر ، بلغارستان و امپراتوری عثمانی نیز در سال ۱۹۱۵ به متحدین ملحق شدند.

 

۱٫ امپراتوری آلمان ؛ این کشور ایجاد کننده و محور اصلی اتحاد مرکز بود و به نوعی دیگر می توان آن را رهبر سیاسی متحدین به حساب آورد.

 ۲٫ امپراتوری اتریش-مجارستان ؛ این حکومت میراث‌دار امپراتوری قدیمی اتریش بود که از زمان اواخر قرون وسطی بر سیاست اروپای مرکزی سیطره داشت. این دولت با وجود وسعت زیاد قلمرو ، شرایط متزلزلی داشت و بیشتر تحت تاثیر آلمان بود.

۳٫ پادشاهی ایتالیا ؛ این کشور به ناچار برای این که از سیاستهای قدرت‌های بزرگ عقب نماند ، به متحدین پیوست ولی یکسال پس از شروع جنگ جهانی اول در ۱۹۱۵ به دلیل دشمنی با اتریش-مجارستان به متفقین پیوست.

۴٫ امپراتوری عثمانی ؛ امپراتوری خسته و درمانده‌ی ترکان عثمانی اینک پس از ۶ قرن حیات به پایان راه رسیده بود و برای حفظ موجودیت خویش و مقابله با روسیه ، به متحدین ملحق شد.

۵٫ پادشاهی بلغارستان ؛ پادشاهی تازه تاسیس بلغارها – که در آغاز جنگ جهانی اول ، تنها ۶ سال از حیات آن می‌گذشت – به طمع دست یابی به قدرت هرچه بیش‌تر در ناحیه بالکان ، به متحدین نزدیک شد.

**************

فرمانروایان اتحاد مرکز نیز از نفوذ بسیاری در اروپا برخوردار بودند. تمامی این پادشاهان شیوه‌ی حکومت استبدادی و خودکامه داشتند:

قیصر ویلهلم دوم ؛ امپراتور آلمان

امپراتور فرانس جوزف ؛فرمانروای اتریش

شاه ویکتور امانوئل سوم ؛ پادشاه ایتالیا

سلطان محمد پنجم ؛ امپراتور عثمانی

تزار فردیناند؛ فرمانروای بلغارستان

دولتهای متحدین در جنگ جهانی اول موفق به شکست دادن متفقین (بریتانیا ، فرانسه و روسیه) نشدند. یکی از پیامدهای مهم جنگ جهانی اول ، سقوط سه امپراتوری باسابقه‌ی متحدین (آلمان ، اتریش و عثمانی) بود.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد