تاریخ معاصر_سیاسی
تاریخ معاصر_سیاسی

تاریخ معاصر_سیاسی

جنگ پروس و اتریش

جنگ اتریش و پروس

جنگ پروس و اتریش که به مناسبت مدت زمان آن به جنگ هفت هفته‌ای معروف است ، در سال....  جنگ پروس و اتریش که به مناسبت مدت زمان آن به جنگ هفت هفته‌ای معروف است ، در سال ۱۸۶۶ درگرفت. این جنگ که با پیروزی مقتدرانه پروس خاتمه یافت ، منجر به پایان اقتدار و سیطره اتریش بر جنوب آلمان شد.

زمان و آغاز و پایان جنگ:    ۱۴ ژوئن تا ۲۳ اوت ۱۸۶۶

نتیجه:    پیروزی پادشاهی پروس / اتحاد ایالات آلمانی

طرفین درگیر

امپراتوری اتریش                        پادشاهی پروس

ایالات جنوبی آلمان                    پادشاهی ایتالیا

نقطه اصلی جنگ در منطقه بوهم واقع بود ؛ جایی که ارتش پروس موفق شد شکست خرد کننده‌ای بر نیروهای اتریشی در نبرد کونیگراتز وارد آورد. هم زمان جبهه دیگری نیز در شمال ایتالیا در منطقه ونتی در جریان بود. در این ناحیه نیروهای اتریشی با متحد پروس  – پادشاهی ایتالیا – درگیر بودند.

نقشه طرفین درگیر جنگ: اتریش (قرمز) و متحدانش (صورتی) پروس (آبی)

این جنگ نقشه‌ای با دقت طراحی شده از جانب پروسی‌ها بود که در راس آن خاندان سلطنتی هوهن‌زولرن قرار داشتند. مغز متفکر این عملیات  صدراعظم پروس – اوتو فون بیسمارک – بود. این جنگ در ادامه‌ی سلسله وقایعی رخ داد که به یکپارچگی آلمان معروف شد.

برای قرون متمادی از آغاز هزاره دوم آلمان از وحدت برخوردار نبود. این سرزمین از هزاران دولت کوچک و بزرگ تشکیل شده بود که یا با همسایگانشان درگیر جنگ بودند یا این که تحت تاثیر و نفوذ کشورهای همسایه قرار داشتند.

در میانه قرن ۱۹ رشد احساسات ملی‌گرایانه موجب شد که ملت آلمان تصمیم جدی به اتحاد کشور داشته باشد. پادشاهی پروس اینک این رسالت را بر عهده داشت. اما هنوز مانعی وجود داشت : امپراتوری اتریش که بر کلیه جنوب آلمان تسلط داشت و به لحاظ قدرت سیاسی و نظامی نیز رقیب جدی پروس به شمار می رفت.

پروس در آغاز دهه ۱۸۶۰ میلادی برنامه توسعه و گسترش نیروی نظامی خود را آغاز کرد.

صفوف نیروهای ارتش پروس (مربوط به قرن ۱۹)

وجود فرماندهان نظامی برجسته همچون هلموت فون مولتکه سبب شد که ارتش پروس در مدت کوتاهی بتواند به جایگاهی ممتاز در اروپا دست یابد. ارتش پروس زیر نظر او و بیسمارک به دومین ارتش بزرگ در اروپا تبدیل شد (با بیش از ۶۰۰ هزار سرباز).

هلموت فون مولتکه

دامنه‌ی اختلافات دیپلماتیک میان اتریش و پروس عاقبت باعث وقوع جنگ شد. ارتش پروس توانست به دلیل نظم و سازماندهی عالی خود بر نیروهای متفرق و بی‌انگیزه‌ی اتریشی پیروز شده و کلیه جنوب آلمان را به قلمرو خود الحاق نماید.

همچنین ایتالیا نیز منطقه ونتی را از اتریش گرفت. ایتالیایی‌ها نیز همانند آلمان اینک در راه اتحاد کشورشان قدم برداشته بودند.

اینک مسیر اتحاد و یکپارچگی آلمان کاملاً گشوده شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد